Reseinspo: Reseåret 2015 – alla resor och de bästa Reseinspo-inläggen

Här kommer årets rese-årskrönika, och jag summerar ett reseår som varit riktigt bra med några upplevelser i absolut topp – men att jag för första året på väldigt, väldigt länge hållt mig inom Europa. Här följer årets resor och länkar till några extra läsvärda inlägg i Reseinspo-kategorin.

Årets första längre resa gick till Alperna. Denna gång stod Österrike som värd för ett glatt skidgäng om 10 vuxna och vi hade fantastiska dagar i Obergurgl/Hochgurgl, med både snöiga dagar med offpiståkning och sådana med strålande sol. Båda varianterna roade men de soliga dagarna alltså…

Även om jag pratade om 5 sommardrömmar, älskade jag att hela familjen nu var skiddugliga och vi hade riktigt härliga påskdagar i Vemdalen ihop med ytterligare 10 vuxna och 12 barn. Och ett litet pyre i min mage, men det visste bara jag och min man…

Jag åkte till Tyskland en sväng, gjorde en bloggutmaning med 10 extra härliga resebilder, fick hjälp av er läsare att utse allra bästa svenska sommarstaden, skrev om mina bästa tips för en roadtrip i USA med barn, cyklade mountainbike och recenserade Högbo bruk men allra bästa upplevelsen hade jag med familjen på Legoland Billund i Danmark.

Jag skrev ner mina 10 budord gällande att resa med barn, och det kan vara bland mina bästa inlägg i den kategorin någonsin.

I maj var det sedan dags för en av mina absoluta drömresor – äntligen fick jag åka till och uppleva Island som jag drömt om så länge. Jag och två av mina absolut närmaste vänner hade en magisk resa och jag älskade varje sekund av detta förtrollade land.

Vi åkte till Åre, där Henke gjorde utmaningen Åre Extreme Challenge och jag hejade på, och jag gick en vacker Blanktjärnsrunda.

Sommarsemestern inleddes på Kreta där vi hyrde ett hus utanför Rethymnon ihop med tre andra familjer, gjorde en del utflykter, hade en mäktig matupplevelse på Alekos

…innan vi efter en vecka åkte vidare bara familjen till Santorini. Jag älskade Santorini, som var så mycket bättre än jag kunnat tänka mig. Så otroligt vackert och helt magiska grekiska vyer, och vi hyrde en liten bil och utforskade hela ön.

Senare sammanfattade jag 10 punkter om att hyra semesterhus – Varför och vad ska man tänka på?

Jag och min härliga 4,5-åring Max åkte till Finland och hade härliga dagar ihop med ett gäng andra europeiska resebloggare i Borgå/Porvoo.

borgå porvoo

Jag började bli höggravid och med det var det färdigrest av givna skäl, så istället började jag drömma om 2016 års resa istället och skrev om min reseönskelista 2016 – en önskelista som ser i princip likadan ut såhär i sluttampen av året.

Svenskaresebloggarseptemberdrömmar var en bloggutmaning med olika rubriker för olika inlägg, och jag hängde på och bloggade om de allra flesta. Jag skrev om Dubai och 6+1 tips för barnfamiljen som vill ha mer än värme, pool och strand.

Jag tog min vecka 32-mage och åkte till Köpenhamn med 11 tjejkompisar, och spekulerade strax därefter kring vilken destination vi ska välja för nästa, lite längre tjejresa som är på ingående 2016.

Jag skrev ett inlägg om mina tips för att flyga gravid, och njöt av en ”babymoon” på Stallmästaregården. Tillbakablicken till en fantastisk delfinsimning med min 6-åring gjorde mig varm i hjärtat och jag skrev den ultimata packningslistan för att resa med barn.

Ochså såg ny resepodd äntligen dagens ljus – två avsnitt av Att resa – podden hann släppas och fler kommer under 2016!

att-resa-podden

Den efterlängtade bebisen kom i november, och nu funderar jag på vilken som kommer att bli den första resan för oss som en familj på 5. Det blir nog ett rätt bra reseår, 2016, och jag tror att det blir en blandning av nya resmål jag drömt om och återkomst till några favoriter.

Här kan du läsa tillbakablickar om: