Reseinpo: Reseåret 2014 – alla resor och de bästa reseinspo-inläggen

Nyårsafton 2014 spenderades med hummer på Mirissas strand på Sri Lanka. Med andra ord inledde vi året med att njuta av lata stranddagar efter en närmare en månads resa i Mellanöstern – Istanbul, Jordanien och Dubai.20140102-235052.jpg

En vecka senare landade vi i Doha för ett dygn, och även om det var kort såg vi till att se så mycket som möjligt. 20140108-190917.jpg

Jag kom hem och bytte fokus mot skidor. Vecka 4 blev det sedvanlig tjejhelg i Sälen...

…och efter några familjehelger på skidor väntade sedan äntligen årliga resan till Alperna. Italienska Val Gardena levererade på alla fronter – skidåkningen fantastisk, vädret klockrent och maten ljuvlig. En njutsam långhelg!

20140213-194425.jpgJag skrev om att åka Highway 1 och om att resa med barnen eller inte, njutningen i att blanda. I Stockholm testade jag nyheten Saltsjöqvarn och Sturebadet Marina Towers nya hamam och så skrev jag ett inspirationsinlägg om Kolmården.

I mars åkte jag till Chennai. Ärendet var jobb och å ena sidan var det mest bara det jag upplevde men ibland kan det räcka med vardag för att kunna njuta av såväl starka känslor som kulturella insikter. Läs inlägget Reseinspo: En ovanlig vanlig kväll i Chennai – tankarna och känslorna som jag tycker att är lite extra fint.

Jag skrev om en söndag i Nice, om resorna 2013 (eftersom jag inte hann det vid nyår pga pågående resa), tipsade hur jag undviker magsjuka på resan, drömde om Island, rapporterade om resetrender, var på Gröna lund, skrev ingående om vinerna på Nya Zeeland, hur jag tänker kring säkerhet på resan, pratade om konceptet träningsresor, och så berättade jag hur Håkan Hellström och New York hänger ihop för mig. Håkan vars Ullevi-konsert jag sedan skrev Magiskt, Episkt, Fantastiskt! om.

Vi åkte till Hestra och körde en av Sveriges häftigaste höghöjdsbanor vid Isaberg…

… och apropå svenska sommardestinationer gjorde jag också en Sälen-guide och skrev om cykelturism i Stockholm.

Och så utsåg Reseguiden.se mig till veckans reseblogg!

Vi inledde vår sommarsemester i ett hyrt hus i Toscana. Som vanligt en helt ljuvlig vecka med gott om livsnjutning och flera härliga utflykter runtom i landskapet…

…och åter hemma i Sverige fick vi uppleva en sommar av sällan skådat slag. Vädret överträffade sig själv och då är ju Sverige ändå bara bäst. Förutom härliga hav, varma insjöar och vackra vidder finns ju också ställen som fina och roliga Astrid Lindgrens värld.

Det blev augusti och jag packade weekendbagen och åkte till London på en festlig möhippehelg. Jag fick sådan mersmak, jag måste ha minst en helg där 2015!

I September var jag med på mitt första Stockholm Travel Massive och en Florida+Karibien-resa bokades och började planeras, men månadens höjdpunkt i resväg var förstås tjejhelgen i Palma. Vilken fantastisk destination och resa – Palma kan jag verkligen rekommendera till precis alla!

IMG_5158-1.JPGJag skrev en ambitiös (och senare prisbelöntkortguide till en långweekend i Singapore, jag berättade om det galna med vårt husköp från ett reseperspektiv, jag skrev min Topp 10-lista i resväg, gästbloggade hos Resia om Jordanien (och kompletterade det sen med ett inlägg om krigsperspektivet), skrev om alla de weekendstäder som toppade i Sverige under hösten. Och så hade jag en lång utläggning om hur vi tänker kring att resa med barn vad gäller trygghet och säkerhet – ett bra och rådgörande inlägg.

Vi började tänka lite på Alperna

…men först reste vi lite på riktigt igen. Årets längsta och mesta resa gick till Florida och Karibien. En vecka bilade vi runt i södra Florida, från Miami till Key West och lite runt om i en röd Ford Mustang. Sedan gick vi på en kryssningsbåt och åkte runt i Karibien lika länge, och var iland på Haiti, Jamaica och Mexico. Vilken resa!
(Förutom souveniren med Chikungunya som var minde kul)

Reseåret avslutades, förutom en Sälenresa, med att åter igen drömma om nya resmål och då min absoluta topp 5 i synnerhet. Vilka resmål bjuder 2015 på? Och av vilken typ – återhämtning, energiinjektion eller livsupptäckande och kulturinsikter? Island och Österrike vet jag, Grekland och New York tror jag –  men resten är ett oskrivet blad.