Slussens ombyggnad som Nacka-bo

En stor snackis här i Stockholm är Slussens ombyggnad. Slussen är enormt sliten och skulle inte klara att vara kvar i nuvarande skick, och det är inte direkt en liten grej när den nu behöver rivas helt och byggas upp från grunden. Samtidigt som man gör Slussen till en modern – och hållbar – trafikplats för allt från bilister och cyklister till kollektivtrafik så ska man utveckla den till att innefatta parker, kultur, restauranger och caféer. Målbilden är med andra ord något både nödvändigt och väldigt attraktivt. Det finns en del bilder över (ungefär?) det vi kan förvänta oss här på Stockholms stads sida. Rätt coolt!

Det var inte länge sedan man började riva, och det inte så lite heller. Slussen ser annorlunda ut varje gång jag passerar och det är rätt ofta – för som Nacka-bo så stannar alla bussar vid Slussen och det är därifrån man tar sig vidare. Vi ville verkligen till fina Nacka, och lät oss inte avskräckas av Slussen-projektet när vi köpte huset och förberedde oss för att flytta ut för drygt två år sedan, men det finns många som ser projektet som en anledning att helt undvika områdena öster om stan. Och alltså – hela byggnationen ska pågå till 2025 (!) så det finns en bra anledning till det.

 

img_7682.jpg img_7680.jpg

Det kommer förstås alltid finnas alternativ för busstrafiken, och jag är egentligen inte helt orolig – men redan nu kan det ta betydligt längre tid än vanligt att ta sig in till Slussen. Påverkan kommer att vara väldigt stor – under väldigt många år.

Jag tänker redan nu på alternativa sätt att ta mig till jobbet i Liljeholmen, och ser framför mig att jag kommer att variera många alternativ. Framför allt tänker jag att jag ska nyttja restiden ännu mer till träning.

  • Transportlöpning
    Hela vägen blir lite för långt – men åker jag buss till Sickla eller Henriksdal så återstår runt 8 km – perfekt längd!
  • Transportcykling
    Jag har 12 kilometer hemifrån till jobbet, och har transportcyklat några dagar i veckan under sommarhalvåret redan innan – och det får bli oftare och då på södra sidan om Årstaviken istället för via Slussen under de stökiga perioderna.
  • Tvärbana från Sickla
    Om ungefär ett år blir tvärbanan klar mellan sträckningen Sickla udde – Sickla köpkvarter, så alternativet med buss till Sickla och tvärbana till Liljeholmen blir ett bra alternativ. Det lär ta lite längre tid än att åka via Slussen – men förmodligen betydligt trevligare.

Slussen-ombyggnationen kommer att bli klart utmanande – men det är lika bra att redan nu ställa in sig på det men samtidigt ta ett djupt andetag och fokusera på lösningarna. Och nog blir det härligt när vårt vackra Stockholm blir ännu finare!

img_7683.jpg