Nynäshamn – Gdańsk med Polferries
Med utgångspunkt från Nacka utanför Stockholm och barn som visserligen är tillräckligt stora för att klara längre bilresor men inte alltid älskar dem så valde vi att göra den första etappen med färja. Från Nynäshamn trafikerar Polferries till Gdansk – en resa på totalt 18 timmar (avfärd 18.00 och ankomst 12.00).
- Färjan går i nuläget dagligen och det är två färjor som trafikerar; Wavel samt Nova Star. Den sistnämnda är betydligt modernare då den är byggd 2011 att jämföra med Wavels 1979.
- Kostnad för 4 personer och en bil 2025:
Vi konstaterade redan på förhand att vi inte hade möjlighet att anpassa för den förmodligen iallafall något trevligare M/S Nova Star, och skruvade ner förväntningarna rejält. Målet med denna färjetur är att spara mil i bil och inget annat, tänkte vi. Att tänka så på förhand var rätt, visade sig, för tack vare det kunde vi ändå tycka att maten ändå var okej utifrån förväntade förutsättningar och att det var skönt att bara chilla i hytten med böcker och skärmar (och ta ett litet träningspass ute på däck för aktiviteten). Alla medresande familjemedlemmar sov oväntat gott och länge! Enkel standard och trist färja; ja – men den gjorde sitt jobb.
- Mobilnät på Östersjön visade sig vara obefintligt. Wifi går att köpa på båten men är inte billigt och inte pålitligt. Ladda ner filmer och serier lokalt innan avfärd. Ta med några spel.




Klockan 12 rullade vi av färjan i Gdansk. Jag var sugen att se Gdansk och njuta en lunch i denna fina stad, men samtidigt var suget att komma vidare ännu större så vi åkte direkt söderut.
Elbil i Polen
Bil för denna resa – en elbil. Tesla fungerar otroligt bra i Sverige och vad jag förstått även stora delar av i Europa, men i Polen är nätverket med Testa supercharger inte välutbyggt. Jag, som kartläsare och allmän adminperson i passagerarsätet, gjorde mig redo på förhand – och byggde absolut upp viss nervositet kring detta. Att navigera och planera med Tesla är enkelt, men utan superchargers mer omständigt.
- Det finns många appar som är bra – eller nödvändiga – för att ta sig genom Polen (2025) med elbil
- Plugshare visar tillgängliga laddare, dess hastighet och vilken operatör de tillhör
- Operatörer är många, där även de bästa har olika typer av utmaningar. En av dem kunde inte lagra internationella kontokort och krävde supportsamtal och krångliga sätt för att få till laddning. Dessutom ibland dåligt fungerande stationer och omstart från supporten. Stationerna tillhörande en annan operatör var helt dysfunktionella – ”tyvärr alla är out of order”.
- Jag rekommenderar att ladda ner alla möjliga appar (fråga ChatGTP för senaste information) och försöka få igång alla dessa i förväg. Utrusta dig med tålamod, och kör med marginal.
Då målet för denna resa är norra Italien konstaterade vi tidigt att Wroclaw vore lämplig stad för natten, och tog sikte på den.
Gdansk – Bydgoszcz – Wrocław
Bydgoszcz
ChatGTP föreslog Bydgoszcz som stopp på vägen, och det är kanske inte stad att ta upp på en lista över viktiga turiststäder i Polen men vi ger den ett fint flodstråk, historiska byggnader och charmigt industriromantiska kvarter. Vi hittade efter en del frustration en fungerande (men otroligt långsam) laddstation och käkade en grym pizza vid vattnet. Meja fick upp ögongen för Sweet Factory Store. Jag förstår hennes fascination, men jag som behövde betala fick en helt annan känsla. Oj vad överprisat! Men men, vad gör man inte för att sprida någon form av minne och glädje från varje destination som passeras.




Annat alternativ till Bydgoszcz hade varit Torun, och Poznan ska vara fint och värt att stanna i något längre.
Bydgoszcz – Wrocław
Hade det inte varit så körigt med laddning i Polen hade denna väg – och hela vägen Gdansk – Wroclaw – med de fina vägarna gått betydligt snabbare.
Vägarna i Polen
- Polen är platt och rent allmänt kändes miljön rätt trist. Som att åka genom ett oändligt Östergötland, ungefär.
- Vägarna dock – riktigt bra! Mestadels tvåfilig motorväg med 120-140 och relativt lite trafik.
Nedan text innehåller adlink.
Wrocław
Wroclaw är däremot en stad som ofta nämns som en av Polens främsta att besöka. Arkitekturen i sig är en stark anledning och ja – det är verkligen en otroligt gullig stad! Husen är färgstarka och blandningen sträcker sig från gotiska kyrkor till modernistiska pärlor. Staden har tillhört flera olika länder som alla satt sinn prägel på hus och känsla. Tjeckien, Österrike och Tyskland har alla haft Wroclaw inom sina landsgränser, innan staden efter andra världskrigets slut blev polsk. Det har påverkat staden och framtoningen och gett en variation både i arkitektur och kultur.
Att Wroclaw ligger utsprid över flera öar i floden Oder och sammanbinds av broar ger också en extra dimension till känsla och uttryck.
Jag skulle gärna haft mer tid i Wroclaw, inte minst för att få känna mer av den atmosfär den är känd för. Viben här är härlig, med gulliga gränder kantade av uteserveringar. Wroclaw känns kreativ och levande.
- Boende är rejält billigt i Wroclaw. Vi bokade hotell samma eftermiddag och betalde1600 för 4 personer, på fyrsjärnigt hotell mitt i centrum. Hotel Grand City kan absolut rekommenderas – men det finns otroligt många pärlor så det är bara att söka runt.
- Här finns flera bra boenden i Wroclaw – kolla in de billiga priserna!







Morgonpromenad, godfrukost och – mot Tjeckien!