Imorse var jag iväg på en riktigt rolig grej. Jag och Annika var inbjudna att medverka i ett webb-TV-program om att vara köpsmart, och i vårt avsnitt då om hur man tänker köpsmart kring resor. Vi pratade om köpsmarta resmål, hur man kan resa hållbart, om tankar kring att resa på många kortare resor eller en längre och tips om hur man gör för att komma ner i kostnad och hur man gör för att resa smart rent allmänt.
Jag och Annika utgjorde resepanelen ihop med Lottie Knutson som nog de flesta känner igen från sina insatser som informationsdirektör, men som numera mestadels är skribent och även har en egen reseblogg; ”Lotties world”. Annika och jag var castade utifrån podden – vilket känns grymt kul. Och nog märktes det att både vi och Lottie kan prata om resor hur länge som helst. Det lär bli en utmaning för produktionsteamet att klippa ner våra diskussioner och tankar till ett program på några minuter!
Moderator var Negin Azimi – en vrålcool 18-åring, som bland annat föreläser om hur hon gått från att att inte känna sig inkluderad i samhället till att bli utnämnd till Sveriges ungdomsentreprenör och bli betraktad som en supertalang av näringslivet – hon har utnämnts till en av 20 unga stjärnskott i världen att hålla ögonen på av Veckans affärer. Det är bara så coolt hur hela samhällsklimatet ändrats till att ha helt andra påverkare / influencers än de som traditionellt nått fram genom bruset. Det här känns ofta som bara början – alltså inte för mig utan för samhället i stort – och jag tycker att det är galet roligt att ha en hobby som ger mig chans att vara med i nya sammanhang. Jag har alltid fått höra, inte minst i jobbsammanhang, att jag någon gång kanske borde gå åt politikerhållet men där är jag inte idag och kommer förmodligen heller alltid att gå – mina åsikter är lite väl spridda för det. Men jag är inte heller särskilt anonymt digitalt, och det känner jag inte heller ett behov av att vara. Jag står för den jag är, och jag gör något jag tror på, brinner för och jag är sann mot mig själv varje dag – så att göra sådana här saker är en rolig boost som kittlar, utmanar och underhåller.
Resultatet kommer jag förstås sprida här i bloggen när det är klart och släppts ihop med den partner som var ansvarig för produktionen och som vill få fram budskapet kring att vara köpsmart.
För lite andra liknande insatser så länge så kan ni läsa och se vidare här;
– Aftonbladet webb-TV Out of office, Turistfällor
– Aftonbladet webb-TV Out of office, Soloresor