Lite fler funderingar från dagisdagen

Å ena sidan är jag rätt nöjd efter dagen. Stella har lekt bra och så. Men jag har också en massa funderingar, och tycker att en hel del saker var konstiga.

När vi var på visning så frågade vi om utetiderna, och var nöjda med svaret. Jag minns inte exakt vad de sa, men vi blev övertygade om att de var ute ganska mycket. Nu har vi varit där från 9 till strax efter 3, men de har inte varit ute en enda minut.

5 ½ barn per anställd står det enligt uppgift, men oj vad kaotiskt jag upplevde det. Barnen går fritt mellan de olika rummen, som alla har olika inriktning (bygg, rörelse osv) så ibland var det 10-15 barn i ett rum med en person. Även om hela ”välja själv”-grejen säkert är bra så var det kaos, minst sagt. Visst är barnen duktiga och leker bra, men jag tycker inte det känns helt hundra när ett litet barn klättrar upp på en hög stol och står och gungar och pedagogen inte ser någonting – eller ser men inte hinner bry sig.

Det kanske var en extra kaotisk dag (några barn som var halvkrassliga och gnälliga, någon nyinskolad som grät hela dagen – hua), men jag hade gärna fått lite mer guidning som förälder under inskolning. Jag visste ju inte alls vart jag skulle säga Nej och inte, och egentligen ville jag inte lägga mig i alls – men det verkade som att jag förväntades göra det så jag gjorde det men visste ju inte vad som gällde där och hur deras regler såg ut. Om de andra barnen sitter fint och ritar och Stella också vill rita kanske det hade varit lämpligt att fröken satt bredvid henne och lärde henne att hon inte får kasta kritor på golvet, istället för att hon gjorde just detta medans de andra fick veta (eller redan visste) att man har kritorna på bordet. Efter maten ville Stella gärna pipa iväg, men alla barn måste sitta kvar tills fröknarna säger till. Jag kämpade på med en Stella som började tok-protestera – och visste inte om jag skulle låta henne gå efter ett tag (hon har ju inte lärt sig än) eller fortsätta fånga in den vrålande ålen.
Lite så. 
Fast allra mest ville jag inte störa dem i sitt arbete, och Stella klarade sig ju så bra utan mig – men då måste ju hon behandlas lika som de andra, och inte få någon gräddfil. Eller?
Såklart hon kommer lära sig, det är ju inget snack om det, men just i inskolningssynpunkt. 

Sen är det ju såklart att fröknarna har fullt upp med den ”vanliga” verksamheten, men när man bara har tre dagar till inskolning så borde de kanske jobba lite hårdare för att knyta an till det nya barnet? Typ ha henne närmast vid mat, sång och sånt? Jag undrar om hon alls uppfattade vilka som var barn och fröknar (eh…), de tog liksom ungefär lika mycket plats. På torsdag när hon ska klara sig själv (vi får väl se) så vore det ju skönt om hon känner sig trygg med personalen.

Okej, detta var lite av det negativa. Alla blir vi väl hönsmammor när vi ska till att lämna över ansvaret för vårt barn dagtid på någon utomstående.

 Jag är övertygad om att Stella kommer klara dagis bra, även om hel dag på torsdag känns lite tufft. Å andra sidan hade första hela dagen känts tuff oavsett 3 dagars rejäl inskolning eller 14 dagars låååångsam upptrappning.
Det är iallafall postitivt att hon inte ville gå hem, att hon lekte bra med allt, att hon gillade de andra barnen (varav 97% verkar trivas toppen och är harmoniska), att hon lyssnade på fröknarna (som jag tycker att verkar toppenbra verkligen!), att hon såg på de andra barnen och gjorde likadant, att hon utan problem tog för sig, att hon ibland klev undan och lekte nöjt själv, att hon skrattade och log och flirtade med personalen, osv osv osv.

Fortsättning lär följa…

  1. Det har varit jätteintressant att följa din och Stellas dag på dagis. Jag har börjat ladda inför Cissis inskolning. Förstår att du reagerade på de saker som du gjorde, det hade jag också gjort. Just så som Stella agerar när det är dags för sovstund har vi föreställt oss att Cissi kommer göra. Hon kommer vara helfascinerad över alla sovande barn. Hon kommer inte heller fatta att man inte får springa ifrån samlingar eller matbordet och undersöka alla spännande saker. Visst hoppas jag att hon ska ta efter de andra barnen samtidigt som man inte vill att hennes livlighet och äventyrslyst ska dämpas, det är ju en del av personligheten. Stella verkar ju vara precis likadan. Det är fantastiska egenskaper som de kommer att klara sig långt på. Jag har inget emot att ha busigaste tjejen på dagis. 😉

  2. Hej, måste bara hålla med 😀 Det jag tyckte var konstigast var just det med att fröknarna inte verkade ge Elis så mycket uppmärksamhet under inskolningen. I min värld var det ju hela grejjen att både jag och Elis skulle lära känna dom innan det var dags för den riktiga dagisstarten och alltså borde de spendera extra tid med oss? Nu var det ju fem barn som skolades in samtidigt plus övriga barn så det kanske var lite svårt. Men de hade faktiskt en extra lärare på avdelningen under inskolningen, för att de ordinare skulle kunna ta hand om de som skolades in mer. Nu var ju Elis ungefär som Stella, inga problem och inget grin. Så kanske ansåg dom att han inte ”behövde” den extra uppmärksamheten, vad vet jag.

    Elis ville heller inte sova men det var jag helt övertygad om att han inte skulle göra med mig i samma rum för det har han inte gjort sen han var typ 3 månader och fortfarande ammades 😀 Så efter lite upprört pratande med en av pedagogerna om hur jag konstigt jag tyckte att det var så fick jag sitta utanför när det var dags för vila. Och Elis somnade andra dagen, om inte utan lite kackel och så, på ca 20 minuter tillsammans med en av lärarna. Första dagen fick vi åka hem, för sover i vagn gör inte Elis längre :/

    Jag tycker nog att tanken med tredagarsinskolning är bra men att sen liksom gå ”cold-turkey” dag fyra tycker jag är lite skumt. Speciellt när det just är så att barnet faktiskt inte fått lära känna sina fröknar speciellt mycket på dessa tre dagar, för det är ju jag som förälder som har tagit hand om barnet?! Jag tycker nog att det skulle vara en blandning av den där tredagars och den de hade förut, var det två veckor? Så det blir lite mer utfasning… Fast vad vet jag, jag har ju ingen pedagogisk utbildning eller så. Jag vet bara att det nog hade passat Elis bättre.

    Det där med utevistelsen förresten, det påpekade dom när vi var på inskolning på första dagiset, Torget. Och då väntade dom med att gå ut tills de nya barnen blivit lite mer trygga, för att inte förvirra det hela mer. I Årstaberg gick de till och med ut med de större barnen så att de som var på inskolning skulle få det lite lugnare de första två dagarna. Både bra och dåligt kan man väl tycka, men tredje dagen var vi i alla fall ute en stund på eftermiddagen.

    Kände också att man som förälder inte visste riktigt vad man skulle göra i vissa situationer, för man fick ju inga förhållningsregler direkt? Utan det var ögon och öron på helspänn och titta på hur andra barn och fröknarna gjorde. Hade ju varit skönt med lite heads-up ibland. Men men, det gick ju bra och Elis tog absolut ingen skada. Men jag kan ju inte påstå att jag kände mig helt trygg i hela grejjen och det skrev jag sen i utvärderingen vi fick. Alla inskolningsvarianter funkar inte på alla barn och det borde kunna vara lite mer komminikation mellan pedagoger och föräldrar under tiden inskolningen pågår också.

    Nu blev det en uppsats 🙂 Hoppas WordPress godkänner teckenmängden, haha!

    Lycka till på sista inskolningsdagen, håller tummarna för att Stella trivs som fisken i vattnet även när det är dags för ”cold-turkey” 😀

    Passar på att Elis går på dagis 8:15-16:15, dvs lika länge som Stella. Och detta trots att jag jobbar 85% 🙂 Men han är inte den enda och några barn går till och med längre. Jag tror att de tiderna är ganska vanliga. Men det är också någon slags trend, typ att man är en bättre förälder om man hämtar sitt barn kl 15 eller så. Men jag orkar inte ta åt mig, vardagen måste ju funka och så länge alla är nöjda så gör det ju det.

  3. Vi hade 3 dagars inskolning på Tessie med, men jag måste säga att fröknarna ägnade extra tid till de nya. Dock var de inte hårda med reglerna så länge vi var med vilket innebar att Tessie fick gå från bordet innan alla andra och vägrade sova de två första dagarna. 🙁 Tredje dagen var jag med men jag satt stilla i köket medan Tessie själv fick söka upp mig om hon ville det (vilket hon som nybliven mammagris ville rätt ofta) och från dag 4 när hon var själv somnade hon tillsammans med dagispersonalen efter lite krångel och jag gissar att hon följer de regler som finns där mer och mer.

    Vi var inte heller ute, dels var det för kallt så inga var ute men vi fick också förklarat för oss att de nya barnen skulle vänja sig inne först för att senare börja vara med ute och nu efter två veckor är Tessie med ute precis som de andra.

    Håller dock med om att de får växa upp och bli stora väldigt snabbt, nya regler att följa, vanlig stol, gaffel och dricka mjölk ur dricksglas utan hakklapp var nytt och i målarrummet har de tom saxar som de får leka med och det är aj, aj hemma men de anpassar sig och lär sig otroligt snabbt. Ännu en uppsats, svårt att beskriva inskolning kort tydligen….;)

  4. Uppsats till inlägg kräver uppsats till kommentar – TACK!!! Grymt läsvärda kommentarer verkligen!

    Skönt att höra att fler upplevt samma sak (även om det kanske inte är givet positivt?) – det tyder ju på medvetenhet snarare än slapphet.
    Och visst är det mycket nytt! Man vill ju gärna att de ska vara med på alla noter på en gång, men allt tar ju såklart tid att vänja sig vid. Samtidigt skönt med icke-curlande – barnen kan nog mer än man tror, bara de får chans att försöka ohc att visa det.

    Än en gång tack tack tack. SÅ glad att ni tog er tid att kommentera med era erfarenheter. Kram!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *