När jag på Travellinks bloggevent fick pris som ”Most inspirational blog” var det ett annat pris som stack ut i sammanhanget. Ett initiativ som jag tidigare nämnt kort både i bloggen och podden, men som är värt att nämna lite extra. Det är Linda som med sin blogg 155cm.se startat initiativet ”Reseprocenten”. Idén är lika enkel som genial; det går att använda sitt resande för att göra världen bättre – till exempel genom att likt Sverige ger en del av sitt BNI i bistånd varje år ge bort en procent av sin resebudget till personer, verksamheter eller organisationer i syfte att göra världen lite bättre eller mer tillgänglig för någon annan.
Man väljer alltså helt själv var man väljer att låta sin procent av resebudgeten göra nytta, och det kan vara olika varje resa. Någon du själv träffat och tror att pengarna kan komma till nytta för, eller en organisation vars verksamhet du vill stödja extra.
Linda fick alltså utmärkelsen ”Best new travel initiative”, och det ihop med Annika som direkt snappade upp Reseprocenten och startade en insamling till en kvinna på Koh Lanta när de var där i vintras. Den här kvinnan, Gita, hade lämnat sitt lilla barn hemma i Burma för att slita dagarna i ända i en turistshop i Thailand men innerst inne drömde hon om att kunna åka hem till sin son och öppna en affär där.
Annikas insamling var också mitt första bidrag inom ramen för Reseprocenten. Berättelsen om Gita grep tag i mig och jag swischade snabbt över ett belopp relaterat resan till Dubai i april. Fler gjorde som jag, och totalt samlade Annika ihop över 11000 kronor, vilket motsvarar ett helt års besparingar för Gita. Helt otroligt!
Nedan kan ni se en film från Resfredag.se om hur det såg ut när Gita fick pengarna från insamlingen. ”Ingen kan göra allt, men alla kan göra något”, som Annika uttrycker det.
Jag hoppas att ni alla ska snappa upp reseprocenten. Ni behöver inte redovisa något, utan bara tänka ett varv till när ni åker på en resa och skänka en slant. Så lite som en procent – det kan vem som helst som har råd att resa göra.
Vill du ändå dela med dig av hur du bidrar genom din resa? Använd #reseprocenten i sociala medier.