Betalt samarbete med Relevator.
Vissa frågar ibland vad jag jobbar med förutom resor, och jag kan lite svävande svara att jag jobbar i större IT-projekt. Det är inte helt lätt att greppa, och jag lägger sällan heller mycket tid på att förklara. Jag är egenföretagare sedan numera rätt många år, och leder som konsult projekt på större företag – med logistikflöden som vardag och digitalisering och effektivisering inom ramen för dessa som utgångspunkt. Min vardag och utmaningarna handlar dock inte bara om processerna och systemen i sig, utan den största delen av mitt jobb handlar om att leda och arbeta med människor för att komma framåt. Jag triggas av hela kontexten, och allra roligast är att med olika människor – med olika bakgrunder och styrkor – jobba tillsammans mot målen. Det är konstant nya frågor att hantera, och jag har stor internationell exponering. Älskar det!
Logistik? kanske ni tänker, och jag tänker mig en liknelse som också berättar en del om min internationella kontext. Såhär. Dabbawalas heter de män i vita mössor som varje vardag levererar hundratusentals lunchlådor, sk tiffins, genom indiska storstäders myller. De rör sig mellan hem och kontor med cyklar och tåg, lastade med staplar av metallaskar. I enorma städer, så som till exempel Mumbai, lyckas de skapa struktur i situationer och städer som annars ofta upplevs som kaotiska. Det är ett system som har fascinerat forskare över hela världen men som trots avsaknad av digitalisering så som appar. streckkoder eller GPS lyckas uppnå en felmarginal på bara en leverans per sexton (!) miljoner. Otroligt, är det. Hemligheten bakom det är ett genomtänkt system av färgkoder och symboler, som förfinats under generationer.
Det är logistik i sin renaste form, och syftar alltså till att rätt sak ska nå rätt plats vid rätt tidpunkt. Att se dabbawalas i rörelse är att förstå just denna enklaste definition kring vad kärnan i logistik faktiskt är. Så, även om vår vardag på stora företag i Sverige där en pryl ska levereras från den plats den tillverkats, via ett lager till en butik eller slutkund, ser helt annorlunda ut är principen faktiskt densamma. Här sker inte flödena på tåg och cyklar, utan genom moderna lager. Där inne snurrar lagerautomater, till exempel paternosterverk, som på några sekunder levererar fram rätt hyllplan och rätt produkt till lagerpersonalen. Det maskinerna bidrar till för att göra jobbet enklare, snabbare och mer exakt här hos oss är precis det som dabbawalasarna gör på Mumbais gator.
Logistik i dag handlar dock inte längre bara om snabbhet och precision. Hela branschen står inför samma viktiga utmaning som även präglar andra industrier. Hållbarhet. När företag växer, flyttar eller ställer om sin verksamhet blir lagerutrustning som transportbanor och hissautomater ofta skrotade eller lämnade oanvända, trots att de fortfarande fungerar. Ett företag som arbetar för en mer hållbar industri och som ser det som sin uppgift att ge begagnad lagerautomation ett nytt liv är Relevator. Genom Relevators arbete blir logistiken inte bara kostnadseffektiv, utan även cirkulär. Det gör faktisk skillnad, och är inspirerande i sig.

Liknelsen är inte helt långsökt. Män i vita mössor som rusar genom Mumbais gränder med matlådor i effektivt system och snurrande paternosterverk i ett smart, modernt svenskt lager. De ser helt olika ut men båda bygger på samma idé. Att skapa ordning i kaoset, dag efter dag. I mötet mellan enkelhet, effektivitet och teknik – med den viktiga komponenten hållbarhet – hittar vi framtidens logistik.
Jag jobbar med att framtidssäkra på olika sätt, och det med människor från olika delar av världen. Indien är ett av länderna, och den exponeringen en av de roligaste delarna av mitt jobb varje dag.


