Vilket roligt uppdrag jag har just nu. Jag älskar mitt jobb, är på helt rätt plats känns det som.
Men samtidigt är jag så frustrerad och dagarna fullständigt dränerar mig på energi. Det är så otroligt mycket saker att dra i, och så många vägar vi måste gå och som ändå visar sig vara återvändsgränder. För varje sten man lyfter på dammar det järnet, och orden hela havet stormar använder vi också några gånger per dag. En hel massa metaforer för att beskriva att – Phew, energisugande var det ja!
Men samtidigt är jag så frustrerad och dagarna fullständigt dränerar mig på energi. Det är så otroligt mycket saker att dra i, och så många vägar vi måste gå och som ändå visar sig vara återvändsgränder. För varje sten man lyfter på dammar det järnet, och orden hela havet stormar använder vi också några gånger per dag. En hel massa metaforer för att beskriva att – Phew, energisugande var det ja!
Något som är himla tufft också är att det inte riktigt fungerar som jag lärt mig, och på det sätt jag vill ha det. Mina år på den Stora Amerikanska Konsultjätten var otroligt lärorika och givande. Det irriterande är bara att det ofta visar sig att många inte gått den skolan.
Sånt som jag allra mest tagit med mig därifrån (och som är mina bästa tips till alla) är
– Skyll aldrig ifrån dig. Oavsett hur många yttre omständigheter som kan ha påverkat att situationen blivit som den blivit, så ta ansvar och arbeta konstruktivt för en lösning snarare än att icke-konstruktivt hitta någon eller något att skylla på.
– Ge korrekta svar på hur läget är. Dåliga nyheter är bättre än inga nyheter (vilket alltid resulterar i riktigt dåliga nyheter när det redan är för sent). Information om förseningar kan bättre hanteras i ett tidigare läge, och då kan man jobba för en bra lösning.
– Planera din tid, försök identifiera problem som gäller din tid och prioriteringar i förtid och om det behövs – be om hjälp att prioritera, låt rätt person på rätt nivå i organisationen ta beslut om vilken prioritering som ska göras. (Nåväl, detta löstes väl oftast med att öka 8-timmarsdag till 12-timmars där, men bortsett från detta :-))
– Dokumentation är A och O. En tydlig metodik som följs tar mindre tid i slutändan än att slarva för att spara tid i början.
– Skyll aldrig ifrån dig. Oavsett hur många yttre omständigheter som kan ha påverkat att situationen blivit som den blivit, så ta ansvar och arbeta konstruktivt för en lösning snarare än att icke-konstruktivt hitta någon eller något att skylla på.
– Ge korrekta svar på hur läget är. Dåliga nyheter är bättre än inga nyheter (vilket alltid resulterar i riktigt dåliga nyheter när det redan är för sent). Information om förseningar kan bättre hanteras i ett tidigare läge, och då kan man jobba för en bra lösning.
– Planera din tid, försök identifiera problem som gäller din tid och prioriteringar i förtid och om det behövs – be om hjälp att prioritera, låt rätt person på rätt nivå i organisationen ta beslut om vilken prioritering som ska göras. (Nåväl, detta löstes väl oftast med att öka 8-timmarsdag till 12-timmars där, men bortsett från detta :-))
– Dokumentation är A och O. En tydlig metodik som följs tar mindre tid i slutändan än att slarva för att spara tid i början.
Nämnde jag att jag jobbar lite i uppförsbacke? Som när man kommit upp för den visat sig vara ett stup. Som man får hoppa ut ifrån (och få en del ordentliga törnar på vägen ner) och sedan börja klättra upp igen. För att inte veta om man når den där åtråvärda toppen eller om det visar sig vara ett stup som väntar igen.
Underbara jobb. 🙂
Trötta måndagskväll. 🙂