quito Annika lisa att resa podden

Ecuador dag 2; en maxad dag i Quito med walking tour och Teleferico

Vår andra resedag och tillika första heldag i Ecuador vaknade vi efter en för mig riktigt bra natt. Vid resa västerut gäller att hålla sig vaken så länge det går för att kunna få en så hel natt som möjligt utan att vakna mitt i natten. Jag somnade vid 20.30, helt slut, och sov kanske inte allra djupaste men var inte klarvaken förrän vid 6 så det var förstås grymt och gav energi in i dagen. Det skulle behövas, visade det sig.

Vi är så nöjda med vårt hotell Casa Montero, som vi valde baserat på bra prisläge (600 kr natten ihop) och läget i gamla stan. Familjeägt och med det personligt och trevligt är en bonus, och frukosten följde samma känsla. På den fina terrassen serverades vi en härlig frukost med gott om kärlek i.

Av en händelse hade vi fått syn på ”Free walking tours / Quito Street tours” och bestämt oss för att haka på för att få höra mer om Quito och Ecuador i kombination med att se några av stadens highlights. Till mötesplatsen kom Jorge; en ytterst trevlig och påläst kille med massor av energi och vilja att dela med sig. Och, förstå oss och vårt land. Vad är det med sådana här guider – de känns alltid så öppna och intresserade av människor och världen, och som att deras guidande handlar om att mer öppna världen för de som besöker deras land. De är unikum, och Jorge inte minst. ”Jag lyssnar mest på amerikanska podcasts, mycket om politik”.

Diskussioner rörde sig från pridetåg och abortmotstånd till historia och kultur. Kring ecuadorianske kontroversiella ämnen till patriotisk stolthet.

Jag, liksom många andra i min generation har inte så stora åsikter om Spanien eller tiderna under kolonisering. Vi är en mix, de är också våra förfäder, och vi bär deras arv och historia”.

Jorge, 29 (fri tolkning / översättning av mig)

Vi fick en fantastisk inblick i Quito och Ecuador, och de tre timmarna då vi gick runt i stadsdelarna – huvudsakligen San Juan och Old Town – flög iväg.

Att resa är berikande. Att få sådana här dialoger ännu mer.

Och så såg vi fler delar av Quito förstås. Av alla kyrkor, viktiga platser, lokala restauranger ”ni måste prova det här” och betydelsefulla gator.

Vi hade inte kunnat spendera vår dag i Quito på bättre sätt, och jag kan varmt rekommendera en Free walking tour. På eget bevåg bidrog vi med glädje med 10 dollar var. Turen vi tog var ”Gamla stan”. Det finns även i andra delar av staden samt en kvällstur med inslag av solnedgångsplatser, lokalbuss mellan områden och desto mer ecuadoriansk mat. Hade så gärna gjort den också!

På Jorges förslag intog vi efter avslutad tour maten på Central Market med en klassisk ecuadoriansk meny. Det kanske ser alternativt ut men smakade så bra. Ceviche – Ecuadors klassiker som förrätt, ris med fisk som huvudrätt och till det stekt och poppad majs och bönor.  Lika härlig mat som upplevelse!

På eftermiddagen tog vi en taxi till linbanan Teleferico. Den transporterar på 18 minuter en upp från 3000 till 4005 meters höjd, för storslagna vyer över Quito med dess omgivande vulkaner. Kostnad? 8,50 dollar. Det är billigt att turista i Ecuador.

Cotopaxi, den som syns kanske bäst med sin spetsiga topp, är 5800 meter hög och den är målet för vår dag 3.

Avslutade dagen gjorde vi med middag på Cafe Mosaico, som är vida omtalat för sin utsikt – och ett direkt tips från kompisar hemma. Riktigt bra sådant! Möjligen missade vi lite bra mat då vi ätit för sen lunch och gick på en mindre meny, men utsikten var helt fantastisk.