Som jag berättat om tidigare, så köpte vi efter att ha sonderat terrängen på paraplyvagnsområdet en Chicco Liteway. När vi var i Turkiet så invigde vi den.
Jag tycker att vagnen var väldigt lättkörd. Såklart inte som Bugaboon, men väldigt bra för att vara en paraplyvagn. I jämförelsen med kusinernas Babytravel så tyckte jag den kändes mycket enklare att köra. Jag tycker också att den kändes hyfsat gedigen och stabil. Varukorgen är ganska rymlig med tanke på vagnens storlek, och vi vågade även hänga lite saker på handtaget utan att den blev att kännas osäker. Lite synd dock att man inte kom åt varukorgen så bra när man hade vagnen i liggläge.
Vagnen känns rymlig, och ska enligt Chicco fungera tills barnet är i 3-årsåldern (och max 15 kg), och jag tror absolut att en 3-åring sitter helt ok i den också. Det var fullt liggläge, och Stella sov jättebra i den. Hon gillar att sova i vagn, och Chiccon var inget undantag.
Jag rekommenderar vagnen, som känns som ett bra köp till det priset. Jag ska köpa till bågen också, för den gillar Stella på sin Bugaboo, och det kan nog få vagnen att kännas ännu lite rejälare. Dessutom skulle det kompensera att det inte är helt full sittläge på den, för då kan de sitta upp helt och hålla i sig i den istället för att behöva sitta lite bakåtlutat.
Vad gäller att resa med vagn så känns det säkrare med en paraplyvagn på flyget, då färre delar ”sticker ut” och kan riskera att skadas. På de flesta flygplatser – dock ej Arlanda – får man ha med vagnen genom säkerhetskontrollen och ända till gaten, vilket är ett annat plus med att resa med paraplyvagn. När man åker taxi och annat i andra länder är det också bra med en vagn som tar minimal plats när man fäller ihop den. Och i länder med färre hissar och rulltrappor (som London) kan det vara bra med en vagn som är lätt att bära i en hand. Spenderar man, som vi gjorde senast, tid på stranden så blir det en hel massa sand i vagnen. Detta är ett annat plus med att resa med vagn som man inte behöver vara helt rädd om – det är bara att vända den upp och ner och skaka av.
Det slog mig flera gånger att det var bra att ha en sån här vagn som kändes bra – men att en paraplyvagn som man hanterar lite mer hårdhänt än en vanlig vagn, helt enkelt sliter på lite mer, aldrig kan vara värt några 3000 kronor som vissa McLaren kostar. Så – med det i åtanke summerar jag Chiccon som ett riktigt bra köp, som jag absolut kan rekommendera!
UPDATE: Efter mer använding – och framför allt en månad i Thailand – fick vagnen bekänna färg. Och sedan dess inte lika positiva ordalag, för hela chassit blev böjt och den kändes allmänt ranglig. Nej… inte säker att den är bästa sulkyn ändå!
Fast okej kanske till priset eftersom sulkys slits och slängs, och solsemestrar med sand och transporter sliter ju verkligen ordentligt mycket.