I fredagens Dagens Industri stod det om den sportlinje som  HM väntas släppa. Det är känt att HM kommer utöka sitt sortiment av ”sportkläder och accessoarer i funktionsmaterial utvecklade och anpassade för olika sportaktiviteter” som de själva skriver i sin delårsrapport. De har ju redan en hel del sportkläder – ett antal som ökat rejält på slutet och som ska bli ännu större och säljas i så kallade shop-in-shops. En omfattande satsning och något helt annat än det de har idag, säger man. Så nog kan vi förvänta oss en hel massa nyheter inom sportkläder från HM!

Större aktörer på marknaden säger sig inte känna sig särskilt hotade av att HM ger sig in i konkurrensen inom området. De tonar, enligt DI, ner hotbilden och tror att svagare aktörer på marknaden kommer att påverkas mer än dem själva.

Vad tror ni?

20131027-213157.jpg

Jag är skeptisk till att dagens märken och kedjor inte kommer att märka av konkurrensen från HM. Även träningskläder har blivit en modegrej, vi vill ha mer – och vi vill ha häftigare snitt och mönster, roligare färger och träningskläderna följer till och med årstiderna vad gäller färger med murrigare linnen på vintrarna och ljusare på somrarna. Jag kan bara se till mig själv, som för två år sedan ägde ett par träningstajts och numera har kanske 7 par – utan att träna mer.

HM rör sig i en annan prisklass än våra mer kända märken och jag tror att det kommer göra att de tar marknad inom området, och att designfrågan – där HM ofta ligger i framkant – kommer att gagna dem – så länge inte funktion och kvalitet är sämre. Sen kommer säkert mer märkestunga kläder sälja bra, precis som man gällande annat använder märkeskläder för att urskilja sig eller att skapa/förstärka en bild av sig själv – och det behovet finns alltid hos många.

Träningskläder lär bli mer ”slit och släng” i takt med att våra garderober fylls och modenivån blir högre, HM kommer att hålla sig i de övre trendsättande och trendföljande segmenten och övriga märken kommer märka av konkurrensen – tror jag. Men, jag tror också att vi kommer öka procenten i våra garderober som består av träningskläder. Inte bara tack vare HM utan för hela hälsotrenden i stort. Så, Sverige och världen har nog utrymme för inte bara HM eller de ”traditionella märkena” utan både och – men var redo för en snackis i tränings-trend-världen.