Idag fick jag och Annika så galet roliga nyheter – vi har nominerats till Stora Influencerpriset 2017 i kategorin ”Årets Business” (nominerats av ”externa”, valts ut av Influencers of Sweden). Det som Business-kategorin fokuserar på är influencers ”med kreativa, framgångsrika och effektiva affärsmodeller”.
Det känns inte riktigt som varje dag man figurerar i sammanhang med riktigt stora bloggstjärnor som Isabella Löwengrip, Kenza, Krickelin och Therese Lindgren.
Storleksmässigt är vi enormt långt ifrån dem, med det innebär ju inte att vår modell utifrån var vi är och verkar kan vara både genomarbetad och rätt för våra partners och oss.
Det är så coolt att vara med och se hur en bransch förändras – för i resebranschen är det verkligen så. Där har aktörer jobbat länge med traditionell media, men man börjar mer och mer använda sig av bloggare (eller influencers, som är ett samlingsord för innehållsskapare inom olika digitala kanaler). Det märks till exempel på pressresor, där bloggare numera ofta bjuds in och inte bara frilansjournalister som riktar sig mot tryckt media. Genom bloggare når man en garanterad publik och vet att bra innehåll skapas (om man gjort sin research gällande vilka man ska skicka iväg, vill säga), och artiklar på nätet lever länge.
Min och Annikas affärsmodell, om man nu ska snacka business-sidan av det och det är ju det som just denna nominering till Stora Influencerpriset handlar om, bygger på några olika delar. För min del tycker jag att det coolaste är att vi utgått från våra båda bloggar och utnyttjar vår (till viss del) överlappande målgrupp till vår styrka istället för att konkurrera med varandra. Genom att göra podden ihop och utgå ifrån den när vi kontaktar sponsorer så har vi jobbat in varumärket ”Att resa” i branschen, och när vi pratar med potentiella partners så har vi en modell där vi kan skala upp och ned med olika kanaler med i olika typer av paket. De kan nå bredd i räckvidd såväl som få content i många olika kanaler, och det blir lätt att få ett helhetskoncept som når en nischad målgrupp. Ett av de roligaste exemplen är när vi var på kryssning ihop med Royal Caribbean. Där reste vi på en kryssning i Medelhavet, gjorde ett helt podcastavsnitt om kryssning med all info man kan tänkas vilja ha, skapade innehåll i både blogg och film (eller ”rörlig media” som man säger i branschen) – och hade väldigt roligt på köpet. Vi hade givetvis också en prislapp på det material vi skapade – det ligger mycket jobb bakom sådan rapportering.
Här kan du se alla mina inlägg från kryssningen ”Nordic blog cruise”, ihop med länkar till poddavsnitt och filmer. Sedan skapade ju Annika ungefär lika mycket.
Vi gör det lätt för partners att nå engagerade resenärer genom ett helhetskoncept.
Gemensamt för alla partnerskap är också att vi bara gör sådant som vi själva tror på, och jobbar hårt för att sponsorer i podden ska höras i ett sammanhang som passar för just dem. Trovärdigheten är viktig för oss, vår målgrupp är väldigt nischad och tydlig – och vi brinner genuint för resor av typen ”uppleva världen”: Jag skulle aldrig åka på en pressresa av en typ eller till ett ställe jag inte är intresserad av, och 95% av innehållet i bloggen är fortfarande sådant jag upplever genom att betala själv och skriver helt gratis. Jag skulle fortsätta skriva utan de 5% procenten business också, men de gör saker lättare. Och givetvis följer jag och Annika de riktlinjer som finns för marknadsföring digitalt, så alla samarbeten är tydligt utmärkta i bloggen. Riktlinjerna jobbar branschorganisationen Influencers of Sweden, som ligger bakom Stora Influencerpriset, med konstant.
Här kan ni läsa en pressrelease om vår nominering till Stora Influencerpriset Business 2017.