tips och rättigheter vid inställt flyg

Ersättning vid inställt flyg – lite om tips, regler och hjälp

Det känns som att medvetenheten om möjligheter till ersättning vid försenade flyg har ökat rejält de senaste åren, och givetvis har man även många rättigheter vid inte bara försenat utan även vid helt inställt flyg. Rättigheterna som resenär med inställt flyg gäller om man flyger från eller till ett EU-land, med ett flygbolag som är registrerat inom EU samt Island, Schweiz eller Norge.

Rättigheterna vid inställt flyg innefattar flera olika delar;

  • Att bli ombokad
  • Att få biljetten återbetald
  • Rätt till ekonomisk ersättning

Jag tänkte försöka reda ut det hela lite ytterligare och komma med några tips ifall att du har oturen att drabbas.

Om du råkar ut för ett inställt flyg när du flyger från eller till ett EU-land med ett flygbolag som är registrerat inom EU (se europeiska flygbolag på Wiki här), har du rätt att bli ombokad eller få biljetten återbetald. Du kan dessutom ha rätt till ekonomisk ersättning.

Det kan vara svårt att veta vad man har rätt till när man råkat ut för inställt flyg, och flera parametrar spelar in – som orsaken till att flyget ställts in, flygsträckans längd och storleken på den försening man drabbas av. EU-direktivet gör att det å ena sidan är relativt givet med de rättigheter man har som resenär vid inställt flyg, men å andra sidan driver det både tid och energi – rätt rejält med admin – för att säkra sin ersättningsnivå. Ett tips är att ta hjälp av en aktör som kan driva ditt case gentemot flygbolaget, och några som är duktiga på att säkra ersättning vid inställt flyg är Airhelp.

Den absolut värsta erfarenheten jag har i gengren är när vi anlände på Arlanda med hela gänget – i inte allt för enkla åldrar – för att gå på flyget till Bali – och biljetterna från Singapore vidare till Bali hade blivit avbokade utan information eller anledning. Det flystrulet var nog värsta någonsin, och vi gick miste om ett dygn på Bali. Hade det bara varit inom EU, så…

Rättigheter vid inställt flyg

Vid inställt flyg så måste flygbolaget alltid erbjuda dig ombokning eller avbokning – och du har rätt att själv välja mellan dessa. Orsaken till det inställda flyget spelar ingen roll, utan du har rätt till detta oavsett. Du kan även ha rätt till gratis mat och dryck och möjligtvis även hotellrum, beroende på hur lång din väntetid blir på grund av det inställda flyget.

Ersättning vid inställt flyg

Att få ombokning eller återbetalning känns kanske självklart, men att använda ett företag som Airhelp för att driva ditt ärende gentemot flygbolaget kan också bidra till att öka sannolikheten att få ersättning för inställt flyg. De driver med juridisk kompetens ditt ärende, och en kostnad för tjänsten utgår endast om man får rätt – och då som en procentsats av kompensationen. En given win-win!

Den ersättning man kan få är av två typer

  • Kompensation
  • Skadestånd

Kompensation vid inställt flyg

Kompensationen beror på flygets längd; 250 Euro för flyg på upp till 1500 km, 400 Euro för flyg inom EU över 1500 kilometer eller övriga sträckor mellan 1500 och 3500 km och 600 Euro för övriga flygningar. Har du ombokats kan ersättningen minska beroende på tider och annat.

Skadestånd vid inställt flyg

En annan typ av ersättning är skadestånd, och det kan till exempel gälla om du missar en betald hotellnatt, förlorar arbetsinkomst eller liknande. Totalt kan alltså denna ersättning bli betydligt högre än den för enbart själva missade flyget.
Se till att spara alla dina kvitton på kostnader som härrör till ditt inställda flyg.

Airhelp säkrar att ditt ärende mot flygbolaget drivs med syfte att du ska få så stor ersättning som du har rätt till – kompensation såväl som skadestånd – givet alla omständigheter.

Undantag: extraordinära orsaker

Det finns förstås ett antal situationer som bedöms som extraordinära. Under dessa säger EU-direktivet att flygbolaget inte är skyldigt att betala kompensation. Det kan till exempel handla om politisk instabilitet, säkerhetsrisker, vissa strejker och extrema väderförhållanden.

Tips vid inställt flyg

Det finns en del saker du själv kan göra för att hjälpa utgången av ditt ärende gentemot flygbolaget.

  • Behåll ditt boardingkort och andra resedokument
  • Försök ta reda på anledningen till det inställda flyget – ju mer information direkt, desto mer på fötterna inför processen
  • Säkra så snart som möjligt din resa – ombokning eller avbokning, för att ta dig till din destination eller plats för avresa
  • Dokumentera den faktiska tiden då du kommer fram till destinationen, dvs när flyget stannat och dörren öppnats
  • Låt flygbolaget stå för dina måltider
  • Tacka hellre nej till spontana kompensationer (utöver ombokning) – det är oftast bättre att ansöka om ersättning i efterhand
  • Spara alla kvitton på utlägg

Hoppas att dessa tips kan hjälpa dig om du råkat ut för inställda flyg. Jag håller dock tummarna för att du slipper…