Jag måste säga att jag tycker att de senaste dagarnas enormt intensiva debatt kring Muda och Erik Olsson-affären är – ursäkta uttrycket – cool. Med det menar jag den genomslagskraft vi konsumenter har idag. Det är så enormt häftigt! Nu tog visserligen DN lead på frågan i förstaläget, och publicerade nyheten på sin förstasida såväl i pappersupplaga som på nätet, vilket såklart ger snabb uppmärksamhet i hela landet. Men sen. Det är sen det riktigt häftiga händer.

Det kommenteras, bloggas, facebookas, twittras, chattas, diskuteras. På nätet. Mun-till-mun-metoden handlar inte längre främst om personlig kontakt, utan spridningen är så enorm genom nätet framför allt, och det så snabbt. Det finns så otroligt många kanaler för kommunikation numera, och rykten och åsikter blir som en epidemi på nolltid, omöjlig att stoppa. Jag tror tamejtusan inte att det finns en enda person i Sverige (nåväl) som inte hört talas om Mudas.

Nu diskuterar Mudas – efter månader av försök – äntligen med Erik Olsson. Det är det mest positiva med den uppmärksamhet just det här fallet fått. Men förutom det så har otroligt många människor blivit upplysta, lärt sig något, och deras åsikter blir verkligen hörda. Köper vi inte läget – vilket vi inte gör – så tar vi makten. I det här fallet finns möjligheten att ny lagstiftning, som gör bostadsköp till en tryggare affär för både säljare och köpare, blir verklighet.  Det är mäktigt.

Lite läskig kan jag uppleva Internet och medias kraft (vilket möjligen rimmar lite illa med att skriva en öppen, personlig blogg). Men på det stora hela mest häftigt. Skandaler går inte längre att tysta ner, och jag fascineras och imponeras.
Och hejar på Mudas. Som kämpar hårt för sin sak, och gör något för alla oss andra på samma gång.