Planeringen – bebissakerna och babykittet

Nu börjar det på riktigt bli dags att börja tänka på att skaffa hem saker inför bebis ankomst. Jag har faktiskt gått igenom de lådor med kläder som stått i förrådet och inser att jag nog när Max var bebis både var mer inställd på ytterligare ett barn (”det får inte vara sista gången!”) och även mer nostalgisk kring att skänka iväg saker. Det fanns helt enkelt mycket sparat! Så ser det verkligen inte ut i storlekarna över 1,5 år, när tankarna kring antalet barn i familjen såväl som nostalgin klart ändrat riktning. Det är dock bra att ha gått igenom sakerna nu så jag vet vad som behöver köpas, om något. Svaret i klädväg är ”i princip inget om inte för nöjets skull”. Well well. Det finns annat att fokusera på… för vad gäller ”nödvändigheter” finns väldigt begränsat sparat.

Att köpa saker känns den här gången klart mindre roligt, och jag har mer känslan av att saker bara ska finnas. För behövs gör de ju, även om mitt sug att köpa krämer och frottéhanddukar på valfri babybutik är mindre. Ett smart koncept för den som känner så (flergångsföräldern?) – eller som helt enkelt inte vet riktigt vad som behövs (förstagångsföräldern?) eller som bor långt ifrån en babybutik (landsbygdsbon eller den som föredrar näthandel rent allmänt?) är något som heter Babykittet. Det är en kompis till mig som startat detta smarta koncept. De har satt ihop paket med de saker som är nödvändiga för en bebis, och genom att ha partners kan de sälja det betydligt  billigare än motsvarande skulle kostat i butik. Dessutom är det saker de prövat och vet att är bra, och allt är av riktigt bra märken – Polarn o Pyret, Esska, Rätt start osv. 

Det finns olika typer av kit, allt från ett heltäckande babykit till sådant som fokuserar mer på exempelvis sömn eller omvårdnad. Smidigt och prisvärt!

  

Sedan finns förstås apotekens gratis startkit, men de vet jag inte ens om jag orkar engagera mig i den här gången. Då får jag visserligen en del bra saker men också en massa saker som faktiskt inte känns nödvändiga och sedan blir jag slav för direktreklam under år framöver… Det känns mindre lockande.