Thomas Cook – Det är för billigt att resa (och vad Thomas Cook har gemensamt med Nokia, Facit och Kodak)

Jag avslutade mitt helginlägg med att skriva väldigt kort om Thomas Cooks konkurs – hela branschens stora snackis de senaste dagarna. Såklart det är. Konsekvenserna är enorma för många, från bolaget i sig och varenda en av de anställda, till alla som bokat resor de inte kommer iväg på eller ens hem ifrån och såklart de på destinationer som lever på turismen. Den enskildes egenupplevda känsla av påverkan för just en själv varierar förstås och att jämföra dem emellan är såklart svårt. Men, en utebliven resa versus ett förlorat jobb eller business aka inkomstkälla? You do the math. Det är djupt sorgligt med konkursen, utan tvekan.
I den mening jag skrev frågade jag också om tips på mer läsning som angriper mer i macroperspektiv, men tipsen uteblev och i de reserelaterade FB-grupper jag hänger är rätt snäva spekulationer klart fler än mer djupgående analyser. 

Thomas Cook, Nokia, Facit och Kodak

Vi kan nog dock konstatera att Thomas Cook inte utvecklat som de behövt givet ändrade mönster både i resande i stort och bokningsförfarande. Det var bara två veckor sedan jag satt på en föreläsning på Dustin-eventet för kvinnliga ledare i IT-branschen och lyssnade på en tidigare innovation manager på Spotify tillika en av Sveriges mäktigaste IT-kvinnor (och knappt 30 år, respekt) och fick en påminnelse om vikten av innovation. Eller, hur en stilla platå utan satsningar framåt, uppåt, innovativt leder till nedgång och inte osannolikt avveckling. Att stå med en produkt som inte längre efterfrågas. Ni kanske vet de vanliga exemplen; Nokia, Facit, Kodak. För inte så länge sedan jobbade jag på ett ställe där innovation och tankar kring köpmönster i framtiden påverkade varje investeringsbeslut. Det bör det göra.

Finns inte efterfrågan på resor i allmänhet och paketresor i synnerhet?

Men innebär det att inte resor längre efterfrågas? Nej, såklart inte. Men sättet vi både köper och konsumerar dem på är väldigt ändrat och förändringen går snabbt. Jag vill kanske inte driva det så långt som till att paketresor inte längre är intressanta, för de är de – men däremot måste de addera mer. Betalar en kund för ett paket så måste det ingå mer än det som det går att köpa billigare på annat sätt. Flyg och hotell? Nej, där ligger inte någon upplevd känsla av att få mer för pengarna. I skräddarsytt, enkelhet, kvalitet osv – i det som känns mervärde helt enkelt. Där ligger behov och värde. Och så måste förstås det ställe där utbud presenteras och säljs möta de förväntningar som kunden har. Vi köper inte längre glättiga intetsägande annonser utan riktiga resestories, och bokar gör vi – i alla fall i Sverige – online. Tydligen i UK också. Där har Thomas Cook, berättas det, fortfarande haft en modell som bygger mycket på resebyårer. För analogt, för omodernt. 

Så ja, jag tror paketresor kommer konsumeras framåt så länge vi upplever det mervärde som prislappen hintar om. Annars kan vi direkt leta upp alternativet själva. För dyrt? Ett lägre pris är en googling bort. Dessutom är det för de som är mer beresta inte alls svårt, och för många till och med roligt. Så vi slutar inte konsumera resor, men i takt med fler så blir vi bättre på det och det påverkar sättet att sälja resorna på. 

Men – med allt det sagt, så är det just det där med priset. Jag läste en artikel i Dagens Nyheter på ämnet och det är nog det närmaste det perspektiv jag efterfrågade som jag kommit under dagarna som gått sedan konkursen. Det är för billigt att resa! Och vi – inklusive jag – har blivit enormt bortskämda med det.

Det är för billigt – dvs för små marginaler 

Bolag har byggt och fortsätter att bygga sin business på volym istället för högre marginaler. Det kommer inte vara hållbart i längden, och vi som läser resenyheter hör om det varje dag. När kommer nästa flygbolags konkurs? Hur mår egentligen Norwegian, som det talas mycket om? Vi får väl se. Det enda rådet nu, om man vill fortsätta att boka resor, är att göra det med ett betalkort där försäkring finns. Och paketresor från bolag som går under paketreselagen. Ironiskt nog kanske – men det är en försäkring. 
Men i UK lär försäljningen av resor gå ner. För oron i Thomas Cooks kölvatten, i kombination med den till följd av Brexit – en till konkursen bidragande men förmodligen inte avgörande faktor.

I min värld är det här inte konstigt – att ekonomi är främsta styrmedel. Och jag tror att resor de facto är för billiga, sett ur aspekter som ekonomiskt hållbara aktörer i branschen såväl som miljö. Det kommer inte se ut såhär i all framtid, och prisnivåerna på flyg och resor nu är inte hållbara. När ändras det? Oklart. Men det kommer ske. Det måste ske – för alternativet finns inte. Och det är inte upp till individen, för det funkar inte så. Tror jag.

Vad tror du?