12/30 Det här vill jag träna i sommar

Jag har lite med flit (och lite med lättja) väntat med den här kategorin. Jag vill dels skriva lite om min träning den här graviditeten, och dels komma ihåg några bra övningar jag kan sätta ihop hela pass av.

Det är ju såhär att jag är gravid och nu över halva tiden gången, vilket innebär vissa begränsningar, så jag kan inte skriva om mina vanliga sommarambitioner. Det brukar heta midnattslöpning, intervaller med mål i Tjejmilen/Midnattsloppet, backintervaller på berg med utsikt, långpass i vacker inramning, cirkelpass med puls på närmaste strand eller poolsida – men inte i år.

Jag är den här graviditeten så himla nöjd att faktiskt få göra rätt från början till slut. Vid de med Stella och Max har jag tränat länge och hela gravidteterna men fel saker. Ni vet, påfrestande löpning och cardio för länge, med fokus på fel saker och dålig insikt i vilka övningar som är okej och inte. Inte heller har jag byggt upp på helt rätt sätt efteråt. Jag har börjat i fel ände och för tidigt.

Den här gången vet jag att i gravidträningen fokusera på styrkan. Jag vill bibehålla styrka för att muskler tar längre tid att bygga upp och det är de jag har nytta av efteråt – både för att just ha styrkan men också för att ha högre ämnesomsättning då mer muskler just ger den effekten. Jag vill stärka / bibehålla styrka i hela kroppen och framför allt i baksidan av den. Efteråt ska jag på rätt sätt fokusera på att bygga upp magen inifrån och ut med Mammamage-appen och sedan ta det steg för steg i rätt takt. Insikten, vetskapen, kunskapen – det känns grymt!

Så i sommar kör jag lämpliga cirkelpass, med inslag tillexempel av: diagonallyft, höftlyft, knäböj, armhävningar, dips, stepup, tåhävningar, handrotationer i fyrstående, sittande rotationer (russian twist), hunden med benspark, och armhävningar.
Gummibandet är med i packningen och med det kör jag till exempel bicepscurl, axelpress, tricepspress, sittande / stående rodd och flies.

Som upplägg kör jag tabata eller andra tidsintervall.

  

Inramningen vid dagens pass med gummiband och kroppsvikt.

Så tränar jag i sommar! Och så hoppas jag på många promenader i vackra omgivningar med fint sällskap.

20140719-205459-75299318.jpgJag får väl promera Prins Bertils stig i år helt enkelt istället för att köra mitt traditionsenliga långpass där.

Följ mig!