Om aktivitetsarmband och vardagsrörelsen

För dryga halvåret sedan skaffade jag ett aktivitetsarmand, ett Jawbone Up24. Jag har sedan använt det i det närmaste slaviskt fram tills för en månad sedan då jag lät det falla i glömska i samband med en batteriurladdning.

Det jag kunde konstatera rätt snabbt var att jag inte alls rör mig så dåligt om dagarna. Det är sällan jag kommer under 10000 steg om dagen vilket visserligen inte är jättehögt men med tanke på mitt rätt stillasittande arbete så är det ändå en okej nivå på vardagarna. Aldrig lägre än kanske 8000 och det då väldigt sällan, någonstans runt 11000 som medelvärde, toppar runt 14-16000. Det kan också tilläggas att jag hela tiden jag mätt aktiviteten varit gravid, så jag har inga haft några toppar tack vare löpning eller så, då kan jag tänka mig att man ibland hamnar högre.

När jag nu inte haft på mig armbandet på ett tag så inser jag att jag nog inte bara följde upp på att min nivå var okej, utan att jag faktiskt blev påverkad i positiv riktning. Att verkligen ha stegen – aktivitetsnivån – svart på vitt fick mig att omedvetet anstränga mig lite extra. Inte mycket, utan mest har jag fått kvittot på att jag är rätt aktiv, men till viss del. Men, framför allt fick jag enorm koll på nivån och kunde lätt tänka på kvällen att “idag har jag rört mig dåligt – säkert bara runt 7000 steg” – för att sedan se att det stämde till 95%. Rätt bra bara en sån sak – jag vet verkligen vad som är en okej nivå en dag och när jag inte kommit upp i det (eller vice versa)!

Ännu intressantare är faktiskt att kolla in sömnnivån. Jag har kunnat hitta sömnmönster som att jag ofta tar rätt lång tid på mig att somna (ingen överraskning), inte har jättemånga/långa stunder av riktig djupsömn (men den behöver inte vara jättestor del av sömnen – men inte under två timmar) men att jag på det stora hela sover bra och oftast över 7 timmar, där jag anser 7,30 vara idealt.

Jag tycker nu att det är intressant att följa lite igen, både för aktiviteten och sömnen såhär i sluttampen av graviditeten. Igår tog jag på armbandet igen och kom upp i över 10000 steg, men nattens sömn lämnade en del att önska när jag gjorde comeback i vanliga sovrummet med barnansvar (pga Henke borta). Jag tror att det aktiva valet att sova i gästrummet nu mina sista graviditetsveckor är riktigt bra och välbehövligt, så att säga…


Men gällande stegen behöver jag nog anstränga mig lite extra för att komma upp i rätt nivå nu när jag tar det lite lugnare automatiskt- men kommer inte göra det till vilket pris som helst. Jag behöver ta det lugnt ibland, förstår jag till och med själv. Men skönt kvitto igår att kunna vara hyfsat aktiv utan att märka av ansträngningen i kroppen – det är positivt!

Har du aktivitetsarmband? Använder du det? Vad har du för spaningar? 

  1. Nej det har jag inte, men jag har gjort en del forskning kring fysisk aktivitet mätt som steg/dag (disputerade på KI) förra året. Jag använde mest stegräknare på mina deltagare (accelerometer är bättre om man vill ha mer detaljerad data) men jag har sett enormt många siffror på hur många steg folk går per dag (och läst galet många forskningsstudier haha). Min erfarenhet säger mig att en del rör sig väldigt mycket i sitt jobb och sin vardag (som småbarnsförälder t.ex) medan en person som tränar inte nödvändigtvis kommer upp i lika många steg (om den personen har ett stillasittande jobb). Många kommer för övrigt INTE upp i 10000 steg.

    1. Oj vad intressant!!
      Jag kan verkligen se skillnad t.ex om jag lämnat barnen på morgonen – då kan jag ha 3000 steg innan jag ens tagit mig till jobbet, och utan att lämna är det inte ens hälften. Sen sitter jag på våning 2 och har oftast möten mellan våning 0 och 4 så det blir en hel del steg i trappor, och så går jag ner och tar kaffe på markplan typ 4 gånger om dan. Jag märker numera vilket beteende i min vardag som ger en okej nivå de dagar jag inte gör något speciellt. Och märker jag att det blir för lite, eller känner att det finns risk för det liksom – så klämmer jag in en liten promenad på lunchen eller så för att dryga ut. Så det har verkligen varit bra för mig med ett aktivitetsarmband!
      Helgerna, när jag är med barnen 24-7 behövs väl dock inte nämnas… Då är det sällan problem att få riktigt många steg, haha. 🙂

  2. Jag får kämpa oerhört för att komma upp i 10′ steg/dag. Bor på landsbygd och åker buss till jobbet (12 mil tor), stillasittande arbete… Hinner inte riktigt med promenader med tanke på pendlingstiden. Fokuserar på träningen istället och är glad för de steg jag faktiskt får ihop…

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följ mig!

Mer läsning...
Mässpepp – Allt för hälsan åter med Sthlm food & wine