Ett ljuvligt dygn på Kolmården

Ikväll är jag helt matt, efter att ha spenderat hela gårdagen på Kolmården, sovit (knackigt) i ett tält, kört de 15 milen från djurparken och hem och sedan jobbat järnet hela dagen hemifrån. Två maxade dygn – men så otroligt nöjd jag är. Jag och Stella har haft det helt fantastiskt, både på Kolmården i sig och tillsammans. Att ge sig iväg med bara ett barn känns som en stor investering i relationen, och jag är så glad att jag tog mig både tid och råd till det. Det är inte billigt att åka till Kolmården, men med paketet vi köpte tycker jag faktiskt att vi verkligen fick värde för pengarna. 2500:- för två dagars inträde (även om vi bara nyttjade en), spa-inträde, grillmiddag, övernattning i tält, frukost och extra visning av giraffstall och lejon från lejonkulan. Vi bodde på safari camp, vilket jag varit sugen på sedan jag hörde talas om det först genom en bekants bekant för något år sedan, och det levererade verkligen. Ett eget inlägg om det kommer. Men kort kan sägas att det var total magi att kliva in på tältlägret granne med savannen som var full med djur, installera sig i mysigt tält, bjudas på god grillmiddag med kycklingfilé, hamburgare, sallad, korv och annat och dessert, njuta av en fin sommarkväll med djuren mitt i naturen och mysa ner i ett tält ihop med sitt barn – och det fylld med upplevelser från en lång dag.

ett dygn på Kolmården

Vi gjorde hela Kolmården med start när de öppnade klockan 10 och hann se allt vi ville och lite till. Dessutom hann vi med att testa mäktiga berg- och dalbanan Wildfire som till vår stora tur (om man nu ser det så, kan ju även ses omvänt) var öppen för första dagen för säsongen igår. Det var med sin toppfart på 115 km/h och många märkliga svängar den värsta berg- och dalbanan jag åkt någonsin, och sååå kul. Dessvärre blir jag illamående av för mycket snurrar, till skillnad från rakt fram och upp och ner vilket går bra, och Wildfire var på gränsen så efter att ha inlett dagen där hade jag lätt illamående hela dagen. Smällar man får ta, och det höll sig på rätt sida iallafall.

Bäst på Kolmården var, enligt mig, linbanan. Konceptet att åka gondol över stora områden med strövande djur är genialiskt, och vi njöt verkligen av åkturen – som vi gjorde helt själva i en kabin. Det var väldigt lite folk på Kolmården igår – runt 3600 till skillnad från en vanlig högsäsongsdag då det är uppemot 8000 – och min plan att ta en dag ledigt innan riktig sommarsemester för att göra detta med Stella (då Max hellre vill till Grönan) var riktigt bra.

Tät tvåa efter linbanan var för övrigt delfinshowen som verkligen var helt magisk. Vilka djur, alltså! Vi hade förbokat plats (30 kr/pers) och fick då gå före i kön och kunde ta bästa plats längst fram.

Och ja. Allt annat är värt att nämna, men energi till fler ord om det finns inte ikväll så jag bjuder på några bilder istället.

Några tips till dig som funderar på att åka till Kolmården;

• Åk! Det är en galet fin djurpark som verkligen förtjänar ett besök. Osäker på tankar kring djurparker generellt? Det ska man ha. Jag väljer att tänka enligt bilden nedan som får avsluta det här inlägget, och är glad för allt jag och Stella lärde oss igår och det vi tog med oss i kunskap om djur och natur. Och det bidrag vi gett till forskning och bevarande av djur genom våra investerade pengar.
  • En eller två dagar? Det kan absolut behövas två dagar, och många paket – som vårar safaripaket – innebär två dagar i parken. Inte minst kan det vara bra om man vill hinna med åkattraktionerna, vilka ingår i priset. Vill du planera din dag smart så är det allra enklaste att ladda ner Kolmårdens app som är riktigt smidig och tydlig och en bra hjälp för att maxa upplevelsen.
  • Testa boende på Safari Camp! Det är enkelt i tälten, men supermysigt och hela upplevelsen var verkligen något alldeles extra.
  • Åk om möjligt lite utanför absolut högsäsong. Parken är stor och slukar många besökare, men det är skönt att slippa köer. Vi gick rakt in i attraktionerna igår, inklusive safarit.
  • Parken är lätt att ta sig fram i med vagn mm, om än lite kuperad. Det finns gratis skrindor inne på området.
  • Ska du bada i African Spa & Relax så gå en tid då inte alla andra är där. Parken stänger klockan 18 så efter det lär det vara högtryck. Vi gick dit mellan 16-17 och var i det närmaste själva.