Preggoträningen och trimester 3

Nu har jag varit i tredje trimestern ett tag (vecka 30 imorgon!), och därmed har träningsråden åter igen ändrats något. Jag har lite svårt för det där… Jag känner ju inte någon direkt skillnad i styrka, och förutom lite sammandragningar då och då vilket känns helt ”normalt” och förväntat men inte värre, så känns kroppen nästan lika redo för träning som vanligt. Jag har ju sagt redan i början av denna graviditet att mitt mål är att bibehålla styrka och inte mer och att allt dumdristigt och onödigt ska undvikas, men det är svårt att inte köra på med favoritpassen eller ösa på vikter till de jag är van vid. Problemet med många av mina favoritpass är dessutom att de ofta innehåller moment där jag faktiskt inte vet exakt vilka muskler som aktiveras och hur. Funktionell träning är ju bara bäst, men vid graviditet så är det förstås viktigt att vissa muskler inte belastas på ett ”felaktigt” sätt. 

Lovisa, aka Lofsan, var i Nyhetsmorgon i söndags som inledning av en serie där hon pratar träning och använder Nymos egen Maria Forsblom som är i vecka 27 för att prata gravidträning vecka för vecka. Hon pratade då om hela spektrat; från att uppmuntra men samtidigt bromsa de träningsvilligaste tjejerna (dit jag nog räknar mig själv) via att hitta en lagom och bra nivå för de flesta gravida till när man bör vara försiktig med gravidträning. Hon är så klok, alltså. (ingen nyhet)

Förutom det så visade hon ett helt pass vilket finns i hennes blogg här. Jag körde det idag, och gillade det verkligen. Jag älskar kombinationsövningar och detta är ett pass med ”säkra” sådana – vilket även visas i hennes mammaträningsbok. Ytterligare ett tips är att hon även visar gravid- och mammaträning hos Loppi via ”LoppiträningsTV”. Jag ser och inspireras inför mina 10 sista graviditetsveckor!

 

Jag var inte hemma i söndags och har därför sett klippet online i efterhand, men däremot satt – tydligen – min make som klistrad. Haha! Han är inte direkt gravidmaken nummer ett (sagt med all kärlek)… Ni vet en sådan där duktig och överengagerad som köper hem vitaminer, gravidsäkrar hela kylskåpets innehåll, läser på om precis allt och gör allt för att säkra fruns vila/sömn/näringsintag/etc och bär all packning från vecka 5. Men, efter söndagens inslag har han pratat mycket om min träning och vad som är viktigt och kan inte sluta poängtera ”Aktivering av baksidan!”. Gotta love it!

Följ mig!

Mer läsning...
nacka nackareservatet hellas yoga
Proaktiv vård, Medisera och hälsostatusen